معرفی کتاب و کتابفروشی اینترنتی قفسه

نقد، بررسی و فروش کتاب با تأکید بر محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

معرفی کتاب و کتابفروشی اینترنتی قفسه

نقد، بررسی و فروش کتاب با تأکید بر محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

معرفی کتاب و کتابفروشی اینترنتی قفسه
Qafase.ir
من حمید درویشی شاهکلائی هستم؛ پژوهشگر، ویراستار و کتابفروش
دانش‌آموخته دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
اینجا درباره کتابهایی که خوانده‌ام، می‌نویسم.
با راه‌اندازی کتابفروشی اینترنتی قفسه، شما می‌توانید کتاب‌های موجود را سفارش بدهید.
اطلاع از موجودی و خرید درباسلام: b2n.ir/bkbk
خرید مستقیم کتاب در بله: http://ble.ir/hdarvishi
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
طبقه بندی موضوعی
چند فهرست از کتاب‌های نسبتا خوب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

کتاب روضه محمدحسین حقی انتشارات کتابستان معرفت

کتاب «کتاب روضه» گزیده مستند روضةالشهدای ملاحسین واعظ کاشفی به تحقیق محمد حقی انتشارات کتابستان معرفت

 

شما می توانید نسخه چاپی کتاب کتاب روضه را مستقیماً از من در پیام رسان بله یا در باسلام بخرید!

 

  • وزن خالص: 230 گرم
  • نویسنده: محمد حقی
  • قطع: رقعی
  • ناشر: انتشارات کتابستان معرفت
  • تعداد صفحات: 296
  • سال نشر: 1398
  • ابعاد: 21٫14

معرفی کتاب کتاب روضه

کتاب روضه که به همت محمد حقی در انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است، گزیده‌ی مستند روضةالشهدای ملاحسین واعظ کاشفی است. بنابراین با نسخه اصلی کتاب،‌ دو تفاوت عمده دارد: گزیده است و مستند!

 درباره کتاب روضه

 روضةالشهدای ملاحسین واعظ کاشفی مقتلی است درباره سرگذشت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در واقعه عاشورا.

ملاحسین واعظ کاشفی این اثر را در سال ۹۰۸ هجری قمری تالیف کرده است. تمرکز آن بر واقعه عاشورا است و فصولی هم به شرح مصائب سایر امامان شیعه اختصاص دارد. روضة الشهدا را بعضی اولین مقتل فارسی دانسته اند اما شواهد حاکی از وجود مقتل‌های دیگری هم هست که هیچکدام به جامعیت این اثر نرسیده‌اند.

نثر شیوا و گیرا، بهره‌گیری از صنایع لفظی و معنوی همچون تشبیه، استعاره، سجع، جناس، تضاد، هم‌آوایی حروف و چیزهایی از این دست، از جمله نقاط قوت روضة‌الشهداست. هم‌چنین ملاحسین واعظ کاشفی از برجسته‌ترین نثرنویسان نیمهٔ دوم قرن نهم هجری بود و آثارش را به‌عنوان سرمشق ادبی قبول داشتند. «بهره‌گیری از عناصر داستان و برجسته‌سازی صحنه‌ها و گزارش جزئیات و توصیف شخصیت‌ها و خوی و خصلت آن‌ها جنبه‌های تاریخی اثر را قوت و عینیت بیشتر بخشیده است... کاشفی با استادی تمام و آگاهی کامل از رموز قصه‌نویسی توانسته توفیق خود و رضایت کامل خوانندگانش را به‌دست آورد. موفقیت این کتاب تا بدان حد بوده است که مجالس ذکر مصیبت اهل بیت به مجالس روضه خوانی مشهور شده است.

ملاحسین واعظ، ازآنجاکه در شعر به کاشفی تخلص می‌کرده است به ملاحسین واعظ کاشفی شهره شد و متولد سبزوار است و احتمالاً در حدود سال ۸۳۰ به‌دنیا آمده است و به گفتهٔ میرخواند در «روضة الصفا» ملاحسین در سال ۹۱۰ ق از دنیا رفته است. در باب مذهب او اختلافِ‌نظرهایی دیده می‌شود؛ هم مستنداتی بر شیعه بودن اوست و هم مدارکی برای سنّی بودن. به نظر میرسد او یک سنی ۱۲ امامی است.

این کتاب (کتاب روضه)، اما گزیده آن کتاب است و از تولد امام حسین شروع میکند و مفصلاً به قیام عاشورا می‌پردازد و نهایتاً به شام و بازگشت به مدینه می‌رسد. برخی نظیر شهید مطهری، نقدهایی به اعتبار مطالب کتاب اصلی وارد کردند. در این کتاب، محمد حقی دست به گزینش زده است و موارد نامعتبر را حذف کرده است. همچنین منابع را در متون کهن جستجو کرده است و آورده است. همچنین تنظیم مطالب به گونه ای است که هر موضوع در یک صفحه یا کمتر از آن تمام می‌شود. طرح جلد خلاقانه ای هم دارد که بریدگی نامنظم بالای کتاب خودش یک روضه است. تفاوت دیگر کتاب، پاورقی‌هایی است که معنی کلمات سخت را آورده است.

 خواندن کتاب روضه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به تاریخ اسلام، تاریخ تشیع به ویژه مقتل‌خوانی امام حسین (ع)

بخشی از کتاب روضه

القصّه، آن روز و شب حرب نکردند و ملازمان امام مظلوم، روی نیاز به درگاه حیّ قیّوم آورده، همهٔ شب گرسنه و تشنه به ذکر الهی و درود حضرت رسالت می‌گذرانیدند. نورالائمه آورده که چون روز تاسوعا بگذشت و شب عاشورا درآمد، سلطان سیارگان در تعزیت‌خانهٔ غروب مقام گرفت و شب مشک‌فام، پلاس سیاه و پیراهن کبود در ماتم خاندان پوشید. خاتونان تاب‌خانهٔ بلا به نظارهٔ شهیدان کربلا آمدند. شفق خون دیده در دامن سپهر ریخت، عرصهٔ زمین گرد ادبار و خاکستر رخسار بر فرق خویش بیخت:

دود ظلام روی زمین را سیاه کرد

مه روی خویش را به خراشش تباه کرد

در آن شب حسین بفرمود تا آن کرسی که از ساج ساخته، همراه داشت، در میان صحرا بنهادند و جمع لشکر خود را طلبیده، بر بالای کرسی نشست و خطبه‌ای در غایت به فصاحت و نهایت بلاغت ادا کرد و بعد از ثنای خداوند تعالی و تعظّم و درود سید عالم فرمود «الحمد الله علی السَّراءِ و الضّراءِ» امّا بعد بدانید که من هیچ‌کس را از اصحاب خویش باوفاتر نیافتم و هیچ آفریده را از اهل‌بیت خود، رحیم‌تر و نیکوکردارتر ندیدم.

 

نظرات (۰)

افتخار بدهید و اولین نظر را شما بنویسید؛ سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی